Student i år - hvordan får jeg eksamensbeviset med i min ansøgning?

Bliver du student i år, og har du søgt i kvote 2 - eller lavet og underskrevet din ansøgning i kvote 1, inden du fik dit eksamensbevis - er det vigtigt, at du logger på Optagelse.dk igen for at få sendt dit eksamensbevis til de uddannelsessteder, du har søgt ind på. Det skal du gøre inden 5. juli kl. 12.

Start med at logge ind med dit NemID og trykker på knap 'Tjek for nyt eksamensbevis' under fanen Adgangsgrundlag.



Hvis eksamensbeviset er i Eksamensdatabasen får du denne besked:



Når du vælger Ok, vil du under fanen Bilag kunne se eksamensbeviset.

Der sker ikke en opdatering af oplysningerne på fanen Adgangsgrundlag, når eksamensbeviset uploades. Feltet eksamensresultat bliver ikke udfyldt. Det er ikke et problem, da uddannelsesstederne kan se dit eksamensbevis og automatisk giver dig bonus 1,08 for tidlig studiestart. Det sidste gælder, når du har en gymnasial uddannelse, der er under to år gammel.

På fanen Bilag kan du se, at eksamensbeviset er tilføjet alle dine ansøgninger på prioriteringslisten. Du kan kontrollere, at eksamensbeviset er korrekt ved at trykke på bilaget.



Uddannelsesstederne får nu automatisk besked om, at de kan hente beviset. Du skal ikke gøre mere.

Vigtigt

Hvis eksamensbeviset ikke er i eksamensdatabasen, skal du selv uploade det under fanen Bilag.
Husk med flueben at få knyttet eksamensbeviset til alle dine ansøgninger inden ansøgningsfristen den 5. juli kl. 12.

OBS: Dette svar er kun relevant for ansøgere med dansk CPR-nummer og en dansk gymnasial uddannelse.